Selection of publications

Professorial dissertation by the Leipzig Research Group (habilitation):

(1) Eine hochwertige wissenschaftliche empirische Arbeit wurde nach einer 8-jaehrigen Arbeits- und Untersuchungsphase 2007 von Prof. Dr. Marcus Stueck vorgelegt und verteidigt. Auch hier gab es natürlich eine Kontrollgruppe. Bei dieser Arbeit handelt es sich um eine Habilitation (Professorale Dissertation), die eine höhere wissenschaftliche Qualifikation als eine Dissertation darstellt (diese Qualifizierung gibt es nur im deutschsprachigen Hochschulsystem und sie ist Voraussetzung, um als Professor an einer Hochschule berufen zu werden). Bei der Arbeit von Marcus Stueck handelt es sich um eine Untersuchung zu psychologischen, immunologischen und physiologischen Wirkungen von Biodanza im Schulsystem mit Lehrern, wobei Biodanza in ein systemisches Stressmanagementsystem integriert und untersucht wurde. Dabei wurden 44 Hypothesen bzw. Wirkmechanismen von Biodanza geprüft. Da es sich bei der Habilitation um eine der hochwertigsten wissenschaftlichen Arbeiten im deutschen Hochschulsystem handelt und Voraussetzung zum Professorstatus ist musste die Arbeit von 3 Gutachtern davon 2 hochrangigen externen Gutachtern (Prof. Dr. Schaarschmidt, Universität Potsdam, Prof. Dr. Basler, Universität Göttingen), die von einer unabhängigen Kommission (bestehend aus 10 Professoren) festgelegt wurde, begutachtet werden. Ein weiteres Zeichen der hohen Qualität dieser Arbeit ist die Tatsache, dass diese Habilitation 2005 einen Wissenschaftspreis in Deutschland erhielt.

 

Stueck, M. (2007). Development and empirical verification of a Stress management approach for the teaching profession under use of Yoga and BIODANZA. Habilitation. Faculty of Biosciences at the University of Leipzig.

Dissertation by the Leipzig Research Group (PhD):

2 dissertations (Ph.D.), University of Leipzig with an external peer-review system, defended successfully (external reviewed).

(1) Im hiesigen Psychologischen Institut der Biowissenschaftlichen Fakultät wurde im Rahmen der Forschungen zu Biodanza eine Dissertation von Frau Dr.Alejandra Villegas zu den psychologischen Effekten von Biodanza in insgesamt 6 Jahren angefertigt und in deutscher Sprache verteidigt (2000 – 2005, Prädikat cum laude, doctor rerum naturalium). Hier wurde natürlich eine Kontrollgruppe verwendet, um die Effekte zu validieren. Diese Arbeit wurde 2006 von zwei Gutachtern der Universität Leipzig und der Universität Salamanca (Spanien) begutachtet.

Villegas A. (2006). Process evaluation of BIODANZA. Dissertation. Faculty of Biosciences at the University of Leipzig.

(2) Senerath, S. (2010). Adjustment and stress disorders in children and adolescents affected by the Tsunami in Sri Lanka and evaluation of a mediator-intervention method under use of the evidencebased programme with Biodanza or children (Stueck, Villegas, Luzzi, Toro, 2010 / TANZPRO-BIODANZA). Dissertation. Faculty of Biosciences at the University of Leipzig.

Master-Thesis:
about 15 Master works on various topics of Biodanza in various projects since 1998 (exclusively empirical studies, not literary works) (2 reviews about each thesis).

Publications in Journals (reviewed):

Stueck, M. (2004). Stress management in Schools: an empirical investigation of a stress

management system under the use of BIODANZA. Social Work Practitioner-Researcher, 16 (2), 216–230.

M. Stueck, A. Villegas, F. Perche, H.-U. Balzer (2007). New ways to reduce stress in the teaching profession: Biodanza and yoga as body-oriented method of reducing psycho-vegetative states of stress. Ergo-Med, 03/2007, 68-75.

Stück, M., Villegas, A., Terren, R., Toro, V., Mazzarella, L. & Schröder, H. (2008).

Dance towards stressreduction? Biodanza as a new body-oriented psychological interventionsmethode of stress management for teachers. Ergo-Med, 02/2008, 34-43.

Witruk, E., Reschke, K. & Stueck M. (2009). Psychological stress of emergency workers - and psychological effects of emergency aid for victims of the tsunami disaster in Sri Lanka and Indonesia. In trauma and violence (under use of BIODANZA). In Trauma und Gewalt. Klett-Cotta 03/2009, 196-208.

Stueck, M. (2011). Behind the categories: The Biological Basics of Positive Psychology (BIODANZA). The Journal of Positive Psychology (submitted).

Stück, M.; Villegas, A.; Bauer, K.; Terren R.; Toro V.; Sack U. (2009). Psycho-Immunological Process Evaluation of Biodanza. In Signum Temporis.Pedagogy & Psychology. Vol 2/1/2009

Stueck, M., Sonntag, A., Balzer, H.-U., Glöckner, N., Rigotti, Th., Schönichen C. &Hecht K. (2005). Hypersensitivity states of electrodermal activity and Experiencing stress in the teaching profession. (Psychophysiological corelates of Empathy) Psychomed, 17 (2), 109-114.

Svence, G.; Stueck, M. (2011).Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija Pozitīvās

emocijas un izziņa pieaugušo mācīšanās procesa organizācijai. (submitted)

Stueck, M. (2011). The concept of systemrelated stressreduction (SYSRED) under the use of bodyoriented methods (YOGA and BIODANZA) in educational fields Journal of psychologie in 21 century (Lituania). .

Stueck, M. (2011). The school of empathy – the brigde between emotionalism and rationalism (BIODANZA/R.Toro and GFK/M.Rosenberg). Signum Temporis. Pedagogy & Psychology. (submitted).

Stück, Marcus (2010). Waterbased selfregulation with Biodanza for children
preventive intervention to improve the binding behavior, in: Contributions to Education and rehabilitation psychology. Learning, Adjustment and Stress Disorders, Edt.

Evelin Witruk, Frankfurt am M.: Peter Lang, S. 359-366

Stück, Marcus; Schlegl, Sandra; Villegas, Alejandra; Riha, David; Törpsch, Alexander; Duben, Madlen (2010). The classification of body-oriented interventions in the Treating post-traumatic disorders in childhood and adolescence, in: Contributions to Education and rehabilitation psychology. Learning, Adjustment and Stress Disorders, Edt. Evelin Witruk, Frankfurt am M.: Peter Lang, S. 427-454

Stück, Marcus (2010). "Promote communication and strengthen identity." System-related Stress Reduction (SYSRED) under use of BIODANZA in educational fields: a summary

S. 465-480. in: Contributions to Education and rehabilitation psychology. Learning, Adjustment and Stress Disorders, Edt. Evelin Witruk, Frankfurt am M.: Peter Lang,

Stueck, M.; Villegas, A.; Svence G. (2011). BIODEJAS metode- dzīves dejas zinātniskais koncepts (submitted)

Stueck, M., Villegas, A., Schröder, H., Sack, U., Terren R., Toro V. & Toro R. (2004). Biodanza as Mirrored in the sciences: Research concerning the psychological, physiological and immunological effects of Biodanza. Journal Moving on. Dance Therapy Association of Australia, 3 (2).

Stueck, M.; Villegas, A.; Schröder, H.; Sack, U.; Terren R.; Toro V.; Toro R. (2004). Biodanza as Mirrored in the sciences: Research concerning the psychological, physiological and immunological effects of Biodanza. Arts in Psychotherapy, 31 (3), 204, (reviewed, IF: 0.205).

Villegas, A., Stueck, M., Terren, R., Toro, V., Schröder, H., Balzer, H.-U., Hecht, K. & Mazzarella, L. (1999). Psychological und Physiological Effects of Biodanza. In Conexión Abierta UAI B. Aires. (2/1999), 15-18 (spanisch).

Villegas, A., Stueck, M., Terren, R., Toro, V., Schröder, H., Balzer, H.-U., Hecht, K. & Mazzarella, L. (2000). Investigation about psychological and physiological effects of BIODANZA. In Biodanza/AEIB: anual Journal. (1/2000), 37-42 (deutsch/englisch/italienisch/spanisch).

Stück, Marcus (2010). "Promote communication and strengthen identity." System-related Stress Reduction (SYSRED) under use of BIODANZA in educational fields: a summary S. 465-480. in: Contributions to Education and rehabilitation psychology. Learning, Adjustment and Stress Disorders, Edt. Evelin Witruk, Frankfurt am M.: Peter Lang,

Stueck, M.; Villegas, A.; Svence G. (2011). BIODEJAS metode- dzīves dejas zinātniskais koncepts (submitted)

Book series

Stueck, M. & Villegas, A. (2008). Dance towards health. Empirical research of BIODANZA

In: M. & A. Stueck Villegas (ed.), Biodanza in the mirror Sciences. 1st Bd Strasburg:

Schibri-Verlag (published in four languages: (German, Italian, Spanish and English)

Villegas, A. (2008) The danced way - processes and effects of Biodanza In: M.Stueck & A. Villegas (ed.), Biodanza in the mirror of science. Vol Strasburg: Schibri-Verlag 

Stueck, M. (2008) New ways: Yoga and Biodanza in the stressreduction for teachers.Strasburg: Schibri Publishing House

Stueck, M. (2011) The Biological Basics of Positive Psychology (BIODANZA). Strassburg, Schibri Publishing House (submitted).

Stueck, M., Villegas, A., Toro, R. (2010). Nonverbal Aspects of respectful communication – How the Pinguine came to Polarbear: A dialog between north and south. (School of Empathy for educators) In: M. Stueck (Ed.),contributions to health education. Bd 8 Strasburg: Schibri Publishing House

Stueck, M. (2010). Children, researchers, educators - Early education on the Test (Masterplan healthy education under use of BIODANZA). In M. Stueck (Ed.), Contributions to healthy education. Strasburg: Schibri Publishing House

Stueck, M.; Villegas A.; Vogelsang K.; Jäger B, Luzzi, C.; Toro, R.  (2011) The use of Biodanza for children in the prevention of Violence with schoolchildren and teachers (submitted)

Thienschmidt, M. & Stueck, M. (2008). Psychological interventions in the educator profession (BIODANZA).in: Saxon State Ministry of Social Affairs (Ed.), Handbook of health educators. P.16-21.